محصولات زنبورذعسل
حرفه وطن

محصولات زنبور عسل :

   زنبور عسل دو نوع محصول تولید می کند، اول آن عده از محصولاتی که وی در جستجویشان به خارج از کندو پرواز کرده با خود به کنــــــــدو می آورد که آن ها را ( محصــولات خارج از کندو) می نامیم و عبــارتند از : عسل ، عسلک ، بره مــــــوم و گرده گل .

نوع دوم آن هایی هستند که زنبور آن ها را در داخل بدن و به وسیله غدد معینی تولید نموده در کندو مورد اســتفاده قرار می دهد که آن ها را ( محصولات داخل کندو ) می نامیم . مثل : موم ، زهر ، ژله رویال.

محصولات خارج از کندو:
عسل:
عسل را زنبور از شهد گیاهان مختلف با غلیظ کردنشان درست می کند. مقدار آب شهد گل ها معمولا 50 تا 80 در صد است. شهد در ته گلها قرار داشته و به وسیله غده مخصوصی تولید و ترشح می گردد.

عسل حاوی آنتی اکسیدان است، از این رو مصرف آن برای سلامت قلب و عروق مفید است. عسل به سلامت پوست کمک می کند و ضد پیری است.
از عسل در فرآورده های ضد سرفه  بطور مستقیم و غیرمستقیم استفاده می شود . مزه مزه و غرغره شربت عسل برای برطرف کردن زخم های دهان و ورم گلو  بسیار سودمند است. عسل ضد آسم است.
عسل با اینکه بسیار شیرین است، برای دندان ها  و لثه مضر نیست، بلکه لثه ها را سالم می سازد و دندان ها را سفید می کند.
دستگاه  گوارش را پاک می سازد و ضد اسهال است ضد زخم معده  و دستگاه گوارش است.
عسل در درمان  آب مروارید مفید است.
دوست کبد و پادزهر است، پس در بیماری های کبدی مصرف آن مفید است
سنگ های کلیه  و مثانه را از بین می برد. برای این منظور عسل را با کندر باید مصرف کرد.
عسل خواب آور است و به مبتلایان به بیماری کم خوابی  توصیه می شود که قبل از خواب چند قاشق مرباخوری عسل میل کنند.
برای رفع کم اشتهایی  مفید است و کلاً جریان خون را در بدن بهبود می بخشد. از این رو به رشد عضلات کمک می کند، پس برای بچه های کم اشتها  و افراد ورزشکار  بسیار مفید است.
عسل گرفتگی مویرگ ها را باز می کند و برای عروق بسیار مفید است. پس سالمندان  اگر هر روز شربت عسل و لیموی  تازه بنوشند، عمر طولانی تری خواهند داشت.
بررسی مقالات سال های 1984 تا 2001 نشان می دهد حداقل 25 تحقیق راجع به اثرات ضد زخم عسل انجام شده که نتایج آنها مثبت بوده است. عسل به عنوان التیام دهنده زخم و نگهدارنده پوست مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین 40 مورد دیگر نشان داده ، عسل دارای اثرات ضد خونریزی با موفقیت 88 درصد بوده که این عمل به همراه اثرات ضد میکروب نیز بوده است
عسلک :
در مقابل عسلی که زنبور آن را از شهد گل ها جمع آوری و به کندو حمل نموده ، می پروراند ، نوع دیگری از عسل هم وجود دارد که مصرف کننده ، قادر به تشخیص و تمیز آن ها از یکدیگر نیست .
این عسل را زنبور از شیره های شیرین که بعضی از اوقات روی برگ های درختان دیده می شوند و حالت چسبندگی به برگ ها می دهند، جمع می کند. برای این که بین آن ها فرقی گذاشته باشیم آن را ( عسل برگ ) می نامیم .
گیاهانی که بیش از سایرین عسلک تولید می کنند عبارتند از : بید ، تبریزی ، بلوط ، نارون و درخت های میوه بخصوص گیلاس ، آلبالو ، آلو و گوجه و غیره .
زنبورها معمولا عسلک را در ساعات اول صبح جمع می کنند ، زیرا وقتی که هوا گرم شد . مقداری از آب آن به وسیله خورشید بخار شده ، در نتیجه جمع کردن عسلک خیلی غلیظ برای زنبورها مشکل می گردد.
گرده ی گل :
در ترکیبات گرده ی گل از لحاظ شیمیایی مقدار زیادی مواد پروتئینی و چربی وجود دارد و از این مواد همان چیزهایی هستند که زنبورها برای ساختمان و رشد بدن نوزادان خود به آن نیاز دارند.
زنبور گرده را از روی گل ها جمع و به کمک بزاق چسبناک نموده ، به پاهای عقبش چسبانده ، به کندو حمل می کند.
بره موم:

بره موم صمغ درختان است که به وسیله گیاهان و درخت های مختلف در نقاط بخصوص ترشــــــــح و زنبور آن را معمـــــولا از روی درختانی مثل بید ، بیدمشک، نارون ، تبریزی ، شاه بلوط ، آلبالو ،آلو و ... به همان طریقی که گرده ی کل را حمل می کند به پاهای عقب خود چسبانده وبه کندو می آورد

بره موم اثر میکروب کشی دارد و زنبور ها برای ضد عفونی کردن سلول ها ، هر بار پس از اتمام رشد لاروها و خروج از سلول ها ، جدار داخلیشان را با قشر فوق العاده نازک از بره موم می پوشانند.
بره موم اثر زیادی روی معالجه كردن بیماریهای ویروسی ، آنفولانزا ، عفونت روده كوچك ، و همچنین فعالیتهای ضد قارچی و ضد باكتریایی دارد .
موارد استفاده در مقابل التهابهای درونی و خارجی بدن منقبض كننده و خاصیت ضد روماتیسمی و درد و مفاصل ، فعال كننده و تحریك كننده سیستم ایمنی و دفاعی بدن در مقابل بیماریهای عفونی و واگیردار و به عنوان یك داروی خدر كننده و بیهوشی فعالتر نسبت به كوكائین جهت معالجات موضعی ، مصرف بره موم بجای قرصهای كلروكوئین بعنوان تسكین دهنده مالاریا همراه با تب و لرزهای ستون فقرات ، توسعه شده است.
محصولات داخل کندو:
ژله ی رویال (شاه انگبین) :.

ژله رویال توسط غدد بزاقی حلقی كارگران جوان ترشح شده كه به واسطه آن دیگر لارو های كندو را تغذیه كرده این در حالی است كه تغذیه لاروهای كارگر توسط ژله رویال از روز سوم رشد ، متوقف شده در حالی كه لارو های انتخابی بجهت ملكه شدن همچنان از ژله رویال تغذیه میكنند .
موم :

موم ماده ای است که به وسیله سه جفت غده های زیر شکمی زنبور کارگر و در سنین بخصوص ، یعنی از سیزدهمین تا هجدهمین روز پس از تولدش ترشح می گردد . جمعیت با این ماده احتیاجات مختلف زندگی اش را به طریق زیر رفع می نمایند

 - لانه های شش گوشه ای شانها یعنی سلول های مومی را درست می کنند .
- لانه ها یا سلول های بزرگتری برای تولید ملکه ( در صورت لزوم و در موقع احتیاج ) می سازد .
- تمام سوراخ ها و درزهای کندو را که قطرشان از 7 میلی متر بیشتر باشند با موم پر می کنند تا مانع جریان هوا ( کوران ) گردد.
- سر سلول هایی که لاروها در داخل آن ها در حال رشد هستند با مخلوطی از از موم و گرده ی گل می پوشانند.البته مقدار گرده گل در این مخلوط خیلی کم است .با اضافه نمودن گرده ی گل ، موم قابل قابل نفوذ هوا گشته ، در نتیجه هوای لازم از جدار آن عبور نموده و در اختیار لاروهایی قرار می گیرد که در حال رشد هستند.
- سر سلول هایی که عسل در داخل آن ذخیره شده با موم غیر قابل نفوذ هوا می پوشانند تا عسل از دسترس هوا محفوظ مانده ، فاسد نگردد. گرده گل را هرگز با این موم مخلوط نمی کنند. گو این که عسل خود ماده فاسد نشدنی است

_  موم در دوران قدیم جهت مومیایی كردن مردگان مورد مصرف قرار می گرفت .
- ساختن رنگ و كاربرد های هنری
- ساختن شمع
- لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی: مومها در روغن ، محلول بوده و به این سبب باعث افزایش خاصیت نرم كنندگی مواد بر روی پوست می شوند .
زهر زنبور عسل :

زهر زنبور عسل ماده ای است که زنبور عسل در داخل بدنش به وســــــیله ی غده مخصوصی از دومین روز پس از تولد شروع به ترشح می كند .
 این نیش دارای 15 الی 16 عد دندانه یا خار وارونه اســـــــــت که پس از فرو رفتن آن به داخل بدن مانع خروجش می گردد

 از زهر زنبور عسل در معالجه انواع رماتیسم استفاده پزشکی می شود .
زهر زنبور عسل ضدالتهاب، ضد باکتری و ضد قارچ است .
همچنین استفاده از نیش زنبور عسل در تخفیف سردردهای میگرنی  در حال بررسی است.
استفاده از زهـر زنبـور عسـل مـوجـب تاخیر در انعقاد خون به ویـژه در رگـهـای کوچک می شود و می تـوان از آن در بهـبـود جریان خون بهره برد.
مدارکی نیز وجود دارد که زهر زنبـور عسل در کاهش کلستـرول و تحـریـک دسـتگـاه ایمنی بدن موثر است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: دامپروری ، پرورش حشرات ، ،

نوشته شده در پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392ساعت 20:35 توسط عیسی میرداروطن|



      قالب ساز آنلاین